Uspjeh u ekonomiji znanja dolazi onima koji poznaju sebe – svoje snage, vrijednosti i način na koji najbolje funkcionišu.
Peter F. Drucker
Historijski velikani – Napoléon, da Vinci, Mozart – uvijek su znali upravljati sobom. To je uveliko ono što im je uz izuzetan talenat, omogućilo velika postignuća. Većina nas, pa čak i oni s prosječnim sposobnostima, morat će naučiti kako upravljati sobom, razvijati se i postavljati se tamo gdje možemo najviše doprinijeti. Morat ćemo ostati mentalno aktivni tokom 50-godišnjeg radnog vijeka, što znači znati kada i kako mijenjati posao.
Koje su moje prednosti?
Većina ljudi misli da zna u čemu su dobri, ali često griješe. Osoba može raditi samo na osnovu svojih prednosti. Jedini način da ih otkrijemo je kroz analizu povratnih informacija. Kad god donesete ključnu odluku ili poduzmete važnu akciju, zapišite svoja očekivanja. Nakon devet ili dvanaest mjeseci, uporedite stvarne rezultate s očekivanjima. Ova metoda pokazuje gdje su vaše prednosti, gdje trebate unaprijediti vještine i koji su vaši nedostaci.
Kako funkcionišem?
Nemojte pokušavati promijeniti sebe—vjerovatno nećete uspjeti. Radite na poboljšanju načina na koji funkcionišete.
Malo ljudi zna kako rade i obavljaju zadatke. Za intelektualne radnike, pitanje “Kako funkcionišem?” može biti važnije od “Koje su moje prednosti?”. Način na koji radite je jedinstven i vezan za vašu ličnost. Pitanja koja trebate postaviti uključuju: Da li sam čitač ili slušalac? Kako učim? Radim li dobro s ljudima ili sam samostalac? Da li donosim rezultate kao donosioc odluka ili kao savjetnik?
Koje su moje vrijednosti?
Da biste mogli upravljati sobom, morate znati koje su vaše vrijednosti. To nije pitanje etike, već pitanje vrijednosti koje morate uskladiti s vrijednostima organizacije u kojoj radite. Ako su vrijednosti organizacije nespojive s vašim, bit ćete frustrirani i nećete ostvarivati rezultate.
Gdje pripadam?
Većina ljudi ne zna gdje pripada dok ne pređe srednje dvadesete. Do tada bi trebali znati odgovore na tri pitanja: Koje su moje snage? Kako funkcionišem? i Koje su moje vrijednosti? Na osnovu toga, mogu odlučiti gdje pripadaju. Znajući odgovore na ova pitanja omogućava osobi da kaže “da” prilici ili zadatku, ali uz uvjet da se zadatak obavlja na način koji odgovara njenim snagama, načinu rada i vrijednostima.
Šta trebam doprinijeti?
Intelektualni radnici moraju naučiti postavljati pitanje: Šta trebam doprinijeti? Da bi odgovorili na to pitanje, moraju uzeti u obzir tri elementa: Šta situacija zahtijeva? Kako, s obzirom na moje snage, način rada i vrijednosti, mogu najviše doprinijeti? i Koji rezultati trebaju biti postignuti?
Odgovornost za odnose
Većina ljudi radi s drugima i postiže rezultate kroz timski rad. Upravljačko upravljanje sobom zahtijeva preuzimanje odgovornosti za odnose. To znači razumijevanje snaga, načina rada i vrijednosti saradnika i nadređenih, te aktivno komuniciranje s njima.
Druga polovina života
Većina današnjeg rada je intelektualni rad, i intelektualni radnici nisu “skršeni” nakon 40 godina rada, već im je jednostavno dosadilo. Upravljanje sobom često vodi ka započinjanju druge karijere, razvijanju paralelne karijere ili postajanju socijalnim poduzetnikom. Postoje tri načina da se razvije druga karijera: promjena organizacije, razvijanje paralelne karijere u neprofitnom sektoru, ili postajanje socijalnim poduzetnikom. Za uspješno upravljanje drugom polovicom života, potrebno je započeti pripreme mnogo prije nego što dođe vrijeme za promjenu.